취지문 Prospectus

새로운 환경 속의 문학과 독자


 대중문화의 부상과 후기 산업사회의 도래, 그리고 전 세계의 글로벌화와 과학기술의 발전에 따른 인식의 전환으로 인해, 지난 반세기 동안 세계는 인류역사상 전례 없는 급격한 변화를 겪어왔습니다. 그리고 도처에서 일어나고 있는 그와 같은 혁명적인 변화는 긍정적인 결과와 부정적인 결과를 동시에 가져다 주었습니다. 예컨대 대중문화의 부상과 확산 덕분에, “한류”라고 불리는 한국의 대중문화도 전 세계로 퍼져나갈 수 있었지만, 반면 순수문학은 위축되어 종래의 위상을 상실하고 여러 문화텍스트 중 하나로 축소되었습니다. 또한 후기 산업사회의 특징인 글로벌 경제체제로의 편입과 글로벌 마켓의 등장으로 인해, 문학작품도 이제는 하나의 문화상품으로 포장되고 판매되는 시대가 되었습니다. 동시에, 민족으로 나누어지던 국가의 개념이 약해지고 국경이 소멸됨에 따라 문화의 경계가 해체되었고, 문화가 서로 섞여서 새롭게 생성되는 “하이브리드 문화”와 “퓨전문화”가 등장하게 되었습니다. 그리고 테크놀로지의 발달은 다매체 시대를 불러왔고, 다매체 시대는 활자매체 시대가 누려온 특권을 박탈해서, 문학은 이제 높은 데에서 내려와 전자매체 및 영상매체와 경쟁해야만 하게끔 되었습니다. 그러한 환경에서 살아남고 융성하기 위해, 활자문학은 이제 새로운 매체들과 제휴하고 새로운 문학양식을 발명해야만 하는 시대가 되었습니다.

 이러한 본질적인 변화의 시대에 문학과 독자들은 어떻게 바꾸어지고 있으며, 작가들은 또 어떻게 그러한 변화에 대처해야 하는 가는 오늘날 세계문단의 첨예한 관심사가 되었습니다. 예컨대 베스트셀러는 출판시장과 면밀한 관계가 있고, 한 나라의 문학을 세계에 알리기 위해서도 외국어 번역과 세계출판시장 및 도서유통시장을 필수적으로 거쳐야 합니다. 그래서 지금은 문학도 시장을 무시할 수 없는 시대가 되었습니다. 그러나 그렇다고 해서 단지 잘 팔리기 위해서 문학이 시장과 타협하거나, 시장의 기호에 영합해서는 안 될 것입니다. 또 다매체 시대에 문학의 양식은 분명 변화해야 하겠지만, 문학이 전자매체나 영상매체와 어느 정도까지 제휴하고 합병할 수 있는지도 부단히 고민해보아야 할 문제 일 것입니다. 그리고 그러한 상황에서 문학은 “나와 타자의 문제”를 어떻게 인식하고 씨름해야 하는 가도 작가들이 부단히 고뇌해야 할 문제라고 생각합니다.

 2017년에 서울에서 열리는 제4회 서울국제문학포럼(Seoul International Forum for Literature)은 세계 각국의 작가들과 평론가들이 모여 위와 같은 문제들에 대해 고민하고 논의하는 문학과 문화의 아크로폴리스가 될 것 입니다. 물론 그러한 문제들은 이분법적으로 선택할 수 있거나 단순하게 해결될 수 없는 복합적인 것들입니다. 그럼에도 불구하고, 새로운 변화에 긍정적으로 대처하고 적극적으로 대응해나가는 것은 문학의 미래를 위해 밝은 빛을 던져줄 것 입니다. 그런 의미에서 제4차 서울국제문학포럼은 세계문학사에 한 획을 긋는(epoch-making) 중요한 행사가 되리라 믿습니다. 부디 참석하셔서 자리를 빛내주시기 바랍니다.


Literature and Its Readership in the Changing World


 For the past half century, the world has been experiencing radical change in many aspects of human life at an unprecedented pace owing to globalization and new technological advancements, which have affected cultural life enormously throughout the world.
 In Korea, for example, we have seen a rapid rise and spread of popular culture, best represented in what has come to be known as Hallyu or the Korean Wave, which not only enjoys great popularity abroad but also has had an impact on the perception of Koreans in regard to their potential for cultural creativity. It could also be said that the status of literature as a representative expression of the cultural life of a nation has suffered on the whole in comparison to the rising reputation of popular performing arts, for it has come to be relegated to the narrower sphere of cultural entertainment.
 Another factor contributing to this change is the expanding global market, which would rather see literature packaged and sold as commercial goods for world-wide consumption. There have been other developments with ambiguous implications. Globalization has brought about the weakening of the idea of a nation/state based on ethnicity, blurring cultural boundaries, and enabling cultures to commingle and spawn “hybrid cultures.” Technological advancements have given rise to a multimedia age, with opportunities for new genre experiments by fusing literature with other ways of creative expression.
 These developments could be taken either as expanding the domain of literary creation or as posing a threat to literature, traditionally relying on print media, which one might say has been knocked off its pedestal and forced to compete with new modes of communication, such as digital and visual media.
 The evolution of new forms of literary creation, the changing reader response, and the shifting position of literature in the cultural landscape of a nation create problems in our conception of literature, compelling us to ask what literature is and how it contributes to the cultural life of humanity. It poses problems for writers who are bound, even in their freedom and autonomy, to be aware of constraints brought on their creative work by these changes. Writers and publishers are forced to be aware of the book market expanding internationally. International readers cast their shadow on the horizon of literary production, both for the writers and publishers. Translation becomes an area of concern for all those who are committed to the meaning of literature in human culture. Would these factors make it necessary to compromise the mode of literary expression with the market and its fickle fluctuations in taste? Literature is bound to change its form in this multimedia age, it will have to grapple with forces of change generated by changing times, and writers are bound to agonize anew over problems arising in new times now moving ever faster.
 The 4th Seoul International Forum for Literature, to be held in Seoul in 2017, will invite writers and literary thinkers from around the world to discuss many compelling issues of the age with prominent Korean writers. We hope that this will become an important occasion to raise our awareness of what we perceive to be a crisis in the literary and cultural practice of humanity as has been worked out throughout human history. We believe your presence at the conference will greatly contribute to enhancing this awareness.

 The overall topic of the Forum will be covered by the general title: Literature and its Readership in the Changing World. But it will also be carried out in several sessions as given below.


Sessions:

1.Writers and the Market
  Literature and Commercialism
  ;Literature in the Age of Popular Culture: Writers and Mass Media
  Commercial Success and Failure: Bestsellers and Steady Sellers
  The Writer's conscience and the Mission of Literature

2.Literature in the Age of Multimedia
  Genre Expansion: The Rise of Detective, SF, Fantasy and Visual novels
  New Media and the Role of Literature: Literature and Social Media
  Literature and Game
  Literature, Gaming, and Information Technology

3.Perceiving “Us and Them”
  Literature in Conflict Areas: Hatred, Prejudice, Violence and Literature
  Literary Power and Generational Conflict: The New Generation vs the Old
  Literature as an Instrument of Healing
  The Death of the Author and the Rise of the Reader

4.Literature in the Globalizing World: New Overlapping Territories of Literature and Culture
  Literature in the Age of Transnationalism: Migrant Literature and Diaspora
  Transhumanism: Literature in the Age of Post-humanism
  The Rise of East-Asia and East-Asian Literature
  Globalization and Glocalization of Literature: Literature and Imperialism